Facebook araştırmasının düşündürdükleri

Posted on Updated on


Facebook’un kullanıcılar üzerinde yaptığı bu çalışma başta etik olmak üzere pek çok konuyu gündeme getirdi. Bu tür araştırmaları milyonlarca kullanıcısı/takipçisi/okuyucusu/izleyicisi/taraftarı olan pekçok büyük firmanın da yapacağını düşünürseniz durumun garabeti daha iyi anlaşılır. Ayrıca ve belki de hepsinden de daha önemlisi, bu araştırmada yapılan şey, bir anket değil, günümüzde anket çalışmalarının yerini almaya başlayan izleme (monitoring) de değil. Burada yapılan çalışmanın türü, fen bilimleri alanlarında gördüğümüz “deney” tabir edilen, araştırmacının mutlak “kontrolünün” olduğu çalışmalardan biri. Buradan anlaşılıyor ki Facebook, artık kullanıcı verileri üzerindeki analizlerinde belirli bir olgunluğa ulaşmış ve deneysel araştırmalara başlamış. Bunun anlamı, sadece teorik olarak mümkün olduğunu düşündüğümüz “toplum mühendisliği” çalışmalarının bir milyardan fazla insan üzerinde pratiğe dönüştürüleceği gerçeğinin ortaya çıkmasıdır. Artık kullanıcı=kobay durumunu kabullenmemiz gerekiyor. Bu durum bizi, anket çalışmalarının ötesine taşıyan izleme çalışmalarının da ötesine götürüyor: “sosyal medya deneylerine”. Bazılarınca Post-modern döneme uygun bir gelişme olarak da değerlendirilebilir. Kanımca bu tür deneylerin etkisi başka hiç bir şeyle kıyaslanamayacak kadar büyük olacak. Her anlamda…

Not: Ayrıca, Pew Research Center’in konuyla ilgili geniş bir değerlendirmesi için buraya bakabilirsiniz.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s